Monday, July 23, 2012

Seoul, Korea 2: Namsan Park, Gyeongbokgung Palace, Nami Island


Our list trip yang seterusnya ialah Namsan Park, Gyeongbokgung Palace dan Nami Island. Sebelum berangkat ke Jeju untuk menghadiri konferens, since masa very tight, jadi rushing jugalah nak melawat tempat-tempat ni semua.

1. Namsan Park - N Tower, Love Padlocks dan Teddy Bear Museum


The first place that we went pada hari tu ialah Namsan Park. Apa yang ada di Namsan Park? Well, di sini ada tiga main attraction utama iaitu N Seoul Tower, Love Padlocks Bridge dan Teddy Bear Museum. Kalau tengok daripada hotel yang kami stay tu, boleh nampak dengan jelasnya Tower tersebut. Tapi, bila jalan kaki nak ke cable car stationnya, boleh tahan jauh juga (#IBlameYouHusrulNizam). Tak salah saya ada dua option untuk ke sini, samada naik bas atau nak cable car. Since saya jalan kaki dari subway, jadi saya kena naik lift ni dulu untuk sampai ke cable car station. Kami sampai awal pukul 9.15am, tapi bila dah sampai ke station kat atas tu, kaunter tiket tak buka lagi, pukul 10am baru buka.

   a) N Tower

Lift untuk ke cable car station


Dalam cable car menuju ke Namsan Park


I'm wearing Korean traditional dress called Hanbok



Guard yang di sebelah kiri tersengih kerana tidak serius mengawal istana






   b) Love Padlocks Bridge

Di sini jugalah adanya Love Padlocks where the couples may cherish the eternity of their love,  mengunci padlock cinta anda dan pasangan pastu buang anak kunci tu ke bawah bukit #kenapatakkuncitangandiasekali 

Ni baru starting..now turn down...




Love Padlocks

 







Selain padlocks, this magnetic mosaic pun boleh digunakan untuk declare the eternity of your love





   c) Teddy Bear Museum

Selepas tu, we all masuk Teddy Bear Museum which is next to Love Padlocks. Mula-mula, rasa pelik juga kenapa ada museum untuk teddy bear. Harga tiket 8,000 won seorang lebih kurang RM24). Bila dah masuk baru tahu, muzium tu sama juga macam muzium lain, cerita pasal sejarah, Cuma props yang digunakan adalah teddy bear instead of guna patung orang. 

.

Entrance di dalam muzium




Bersama mak dan bapa teddy bear. Mereka bekerja sebagai petani





2. Gyeongbokgung Palace


Our next visit ialah Gyeongbokgung Palace..a place for the royals dulu kala. Next to it ada National Museum of Korea, but at that time, it was closed due to renovation. Ramai sangat visitors kat sini. Since it was summer, memang berpinar-pinar la mata. tiket masuk 3,000 won. At first, nothing much interesting here, cuma kat sini banyak gate colorful and all the gates tu ada fungsinya. manage to watch the guards tengah berarak untuk buat tukar position la kot, sambil diiringi bunyi muzik tradisi Korea






3. Nami Island / Namiseom

So, last visit ialah Namiseom atau dikenali juga sebagai Nami Island. Since this island agak jauh juga dari bandar Seoul, and we choose to go there by train, jadi harus bergegas awal. Dua kali tukar station dan memakan masa lebih kurang 2 jam setengah.  



Dalam train KoRail menuju ke Gapyeong Station. 


Bila dah sampai ke stesyen terakhir untuk ke Nami Island iaitu Gapyeong Station, kami naik teksi pula menuju ke terminal jeti sebelum naik feri ke Pulau Nami. Teksi ke terminal lebih kurang 5 minit, harga teksi lebih kurang 2,600 won.

Feri untuk ke pulau Nami


Pulau ni sebenarnya berbentuk half moon shape and it is actually quite a small island. Yang menarik kat sini cuma scenery dan pokok-pokoknya tu lah yang tersusun, tinggi dan cantik. Di sini juga tempat penggambaran drama yang famous tu Winter Sonata. Yelah..time saya belajar, itulah Korean drama yang sangat famous ditonton and satu lagi saya suka drama Successful Story of a Bright Girl played by Jang Nara yang comel. Tapi, saya takdelah hardcore sampai tonton berpuluh kali. Cukuplah tontonan free di tv saja..hehe. So, enjoy the pics.

Jun Sang is behind me...kehkehkeh
Welcome to Nami!

Pyramid of books



Stone of love...if you manage to place the stones vertically without falling, kononnya your love last forever...

Omaigod...love the scenery...love Ginkgo trees!!!






Next, travel ke Jeju island pula dari bandar Seoul!

5 comments:

Unknown said...

cantik :)

Natasha said...

Terima kasih :))

Unknown said...

sama2...(tem) ;)

Unknown said...

Terbaik lps ni nak ikut trip advisor nie lahh

Natasha said...

Thanks @Nurul Hamirah, kalau ke Seoul nanti jgn lupa visit all the above places ya :))