Saturday, February 11, 2012

Travel Tips : Bandung

Gosh...I realize that few entries yang saya buat before this, saya tak mention tentang harga hotel, or apartment I've stayed, driver, food hut that I went dan sebagainya. Ampun, lack of information. So, saya di sini willing to share about those info and I'll start with - Bandung. Here's some info where to stay in Bandung, for families or couple, how to contact supir (driver) dan sebagainya ya. Cuma, tips saya ini lebih kepada traveller yang tak go through travel tour/package, means yang free easy traveller. Those yang baru pertama kali nak attend conference di Bandung sambil bercuti + shopping, harap ini membantu ya.

1. HOTEL/APARTMENT

Kesesuaian untuk mencari hotel atau apartment di Bandung sebenarnya tak susah, sebab most of the hotels senang nak cari tempat makan berdekatan, factory outlet dan sebagainya. Jadi, it depends on your preferences. Let say, ada paper presentation di ITB dan rasa convinient untuk stay lebih dekat di situ, you can find hotels in Jalan Dago atau Jalan Sukajadi. Booking hotel secara walk-in bagi saya agak mahal, jadi, if nak save your money, book awal-awal melalui online booking (Agoda/Hotels.com) ataupun email. Kalau lagi nak save, sesampai je di Bandung, minta driver bawa anda ke stesen keretapi kerana di situ ada kiosk travel agency KAHA. Through KAHA, you all boleh browse hotel mana yang bersesuaian dengan your budget dan KAHA akan prepare all the bookings. Tapi, ini kalau timing anda sampai di Bandung awal pagi atau masih di siang hari, boleh la browse through KAHA. Kalau sampai tapi dah malam, better book hotel awal-awal.

Based pengalaman sendiri, sewaktu pergi berdua je dengan suami, saya stay di Hotel Cemerlang which is neat to stesen keretapi, Pasar Baru dan banyak restoran makanan sunda berdekatan. Cuma FO je jauh dari hotel ni. Harga hotel lebih kurang RM150 ke RM200 semalam. Kemudian, kami stay di Hotel Karang Setra yang kami book melalui KAHA di area Sukajadi which is near to FO seperti Rumah Mode, Fashion House dan juga mall Paris Van Java.
Untuk yang datang secara berkumpulan atau bawa family, try this hotel, Grand Setiabudi Apartment. Agak jauh dari Fo tapi dekat dengan mini market, rumah makan dan saya book melalui http://www.bandungvaluestay.com/. Quite ok la this apartment, sesuai untuk parents with 3 or 4 kids.
Grandsetiabudi Apartment (area Setiabudi)
Layout - Grand Setiabudi Apartment






Grand Setiabudi Apartment - very good security sebab ada guard di entrance dan hanya kenderaan guest hotel sahaja dibenarkan masuk







Hotel Karang Setra, Spa & Cottages (area Sukajadi)



Hotel Karang Setra





Hotel Cemerlang (sebelah Hyatt, area Pasar Baru / Jalan Riau)

Hotel Cemerlang


View dalam hotel dari balcony..open area for breakfast

2. SUPIR (DRIVER)

Sepanjang di sana, saya advice better guna supir untuk kemana-mana sekiranya you all datang secara family. Saya rasa lebih jimat dan fee untuk bayar supir tu boleh la share-share kan. Biasanya, supir can drive us selama 8 jam sehari, tapi ada juga yang boleh bawa lebih dari tu. Pandai-pandailah deal dengan dia kan. Kalau nak driver yang serve the best seperti ikut ke mana je kita pergi dan siap tolong bawa barang sekali, itu harganya lebih kurang Rp600,000 sehari.

Macam supir kami pun very nice tapi taklah sampai tolong bawa barang while kita shopping. Dia akan hantar kita ke tempat yang kita nak pergi, dan dia akan tunggu di situ sampai kita habis shop. Kalau berminat, namanya Pak Ghani, boleh pm /email saya untuk dapatkan nombor telefonnya. Dia charge lebih kurang Rp400,000 sehari (latest tahun 2011, terkini saya tak pasti) dan biasanya kalau bawa pergi tempat makan, kami akan ajak dia makan sekali. Charge terkini mungkin semakin meningkat

Mr Driver - Pak Ghani



Tengok sarat tak muatan dalam van..hehe..ini waktu nak ke airport, nak balik Malaysia dah. Of course barang penuh


3. FACTORY OUTLET (FO) dan MALL

Memang banyak sangat FO di Bandung, sampai susah nak buat pilihan. End up, kita akan banyak buang masa sebab sekejap nak ke situ, sekejap nak ke sini, lagi-lagi kalau pergi ramai-ramai. Again, it depends dengan apa yang you all nak cari. For instance, for adults, saya recommend FO seperti Rumah Mode, Grande FO, The Secret FO, Gossip FO, Jetset FO, Terminal Tas Tangan, Branded Outlet FO. Untuk shop baju budak-budak, try FO seperti Blossom FO, Rumah Mode, Chihampelas Point, Grande FO, Heritage FO, Stamp FO dan Gossip FO. Kalau nak beli telekung, jubah, kaftan manik, kain ela, langsir, makanan tradisi dan souvenir, pergilah Pasar Baru. Semuanya ada di situ, all-in-one. Sehari memang tak cukup nak explore Pasar Baru sebab mall ni ada 7 tingkat dan setiap tingkat berlainan barang-barangnya. Bargain la di sini sebab you all boleh dapat harga yang jauh lebih murah.


Gossip FO - sebelah FO ni ada massage dan spa, boleh cuba pijet-pijet (urut) badan

Menunngu turn untuk urut (sebelah Gossip FO)






Rumah Mode - tak sah kalau tak singgah sini setiapkali ke Bandung



Toko Tiga - famous for  jeans


Tahun 2009 saya ke Heritage, baju budak2 memang banyak choice dan cantik-cantik. Tahun 2011 pergi, dah takbanyak choice..kurang ummphh

Rambang mata tengok kain di Pasar Baru

4. FOOD HUT

Makanan tak menjadi masalah sebab hampir semua jalan yang dekat dengan FO, mesti ada rumah makan/restoran. Minta supir bawakan you all ke rumah makan Sunda, Padang atau Sumatera. Kalau ikut tekak saya, saya lebih suka makanan Sunda dari Padang atau Sumatera. Mana-mana rumah makan pun sama je food yang dia offer, cuma hati-hati sedikit makan sambal cili sebab kalau perut tak tahan, boleh cirit-birit. Sama juga kalau order air, sekali sekala boleh la order blended jus (macam macam ada) tapi kalau tak kena gaya, pun boleh cirit-birit. Tak pasti kenapa, tapi lately ramai gak kawan-kawan yang pergi termasuklah saya dan family yang kena. Susah tau kalau sakit, tak senang duduk bila bershopping. Better minum air panas, tapi kalau nak merasa blended jus, takde salahnya. Lagipun, airnya blended dengan buah-buahan yang fresh. Cuma, hati-hati jangan buruk lantak..haha.


Es Durian..


Sup Ekor (sup buntut)



Jangan lupa cuba makanan di Pasar Baru..tak kurang enaknya dan murah

Sarapan pagi pun dengan nasi...ditambah pula Jus durian belanda asli...manalah tak sakit perut






Ok, panjang meleret entry ni. Harap boleh membantu dan buat rakan-rakan yang akan ke Bandung untuk present paper, I wish you all good luck dan enjoy your time in Bandung!

28 comments:

shamsida said...

salam tasya..kak sham here...suka2 dpt join blog ni hehe...tiba2 terasa nak pi bandung le pulak hehe

Natasha said...

Hai k.sham !! Gambar akak pun ada dlm blog, dlm entry istanbul..hehe. Ha, apa lagi, boleh la cari conference kat Bandung pula lepas ni..Supir, hotel semua bisa beresss buk!

aizu's life said...

salam.. singgah cni mase cari info pasal bandung :)
sy nk tny.. kalo area sukajadi, byk x tmpt shoping.. cth??
aidazuriana@gmail.com
tQ ya :)

Natasha said...

Salam Aizu. Area Sukajadi tak banyak sgt kalau compare dgn Jln Dago atau Cihampelas. But.....di area Sukajadi ada Rumah Mode, pendapat saya that is the best FO la kat Bandung! Kualiti baju lebih bagus dan cantik, byk pilihan. Sebelah rumah mode pun ada FO baru, jalan depannya pun ada juga but outlet tu more utk lelaki

ummi afrina said...

salam sis...boleh saya tahu sis guna transport jenis ape semasa di sana?tq

ummi afrina said...

salam sis...byrn supir tu dengan transport jenis ape yek?

Natasha said...

Salam Ummi..thanks for drop by di sini :) Supir kami bawa van, boleh accommocate dalam 7-8 orang. Sgt selesa dan mudah nak travle dari datu FO ke satu FO.

Baby Brenda said...

Boleh pm no supir tq el_brei@yahoo.com

Natasha said...

@BabyBrenda, saya dah email ye..harap membantu :)

FaRRaH said...

salam sis... boleh email tak no contact supirnya... farahdahlan@gmail.com... tq sgt2~!!!

Natasha said...

@Farrah...saya dah email nombornye k...happy travel!!

Unknown said...

Hye sis, email number supirnyaa bisa ngak? :P hidayahrafizi19@gmail.com. thank youuuu!

Atikah Zulkiffli said...

salam sis,

boleh email no. pak supir? atikahzulkiffli@umt.edu.my..tq in advance!!..:)

Natasha said...

@Hidayah & @Atiqah..I've emailed to u

Farah said...

Salam Puan. Boleh tak email ke saya no pak supir nye? hehehee.

ff_tnp@yahoo.com

tq yah!! :)

Bunga Kikin said...

assalamualaikum...

thanks ea kongsi info... sy cuba tanya harga kat grand setiabudi tu thru link awak bg tu (bandungvaluestays) tu, mmg murah cikit nak compare dgn lain agent

Bunga Kikin said...

Assalamualikum...Thanks for share ea

sy cuba buka link bandungvaluestays tu, harga dia mmg murah cikit if nak compare dgn gent lain...termasuk agoda...huhuhu

princess saz said...

Salam puan,
boleh pm sy no fon supir?
tq
sazzanida@gmail.com

princess saz said...

Salam puan,
boleh pm sy no fon supir?
sazzanida@gmail.com

tq :)

Natasha said...

sent to u! :)

Anonymous said...

Assalam..

Sis, tolong email kat saya no phone pak supir tu ye..
norhana678@gmail.com
Entry yg banyak membantu..
Tq in advance~

-hana-

Anonymous said...

salam puan..
blh pm no fon pak supir tu?
hafizahmasuut@yahoo.com
TQ..

gadisMelayu said...

As salam Sis,

bleh x nak minta no telefon pak supirnya...

Sy pertama kali nk pergi dengan familiy..harap puan dpt suggest hotel yg dekat dengan tmpat shopping n kedai makan..Sebab bw kanak-kanak....:-)

gadisMelayu said...

As salam Sis..

Tolong email kat saya no phone supir ...
iznaazwan@yahoo.com

Tq for ur info...bnyk membantu saya.

Unknown said...

Salam kenal ka
Mohon Maap ikut pasang di Blogger kaka
JOM CUTI2 BANDUNG-JAKARTA
KYRAN TRANS ( SEWA KERETA MURAH )

call me CONTACT US

Demi memperlancar semua aktifitas kita di bidang ini dan demi menjaga silaturahmi dengan kami disini kami berikan Contact Person kepada semua pelanggan setia kami dan kepada semua pengunjung online di website kami ini. Untuk keperluan dan pelayanan serta informasi lebih yang ingin anda dapatkan. Anda dapat menghubungi Contact Person resmi kami

Di bawah ini adalah contact person resmi kami.

KYRAN TRANS ( SEWA KERETA MURAH )



Make your holiday become FUN, FRIENDLY, and EASY. Provide: Transport Service, Rent Car, City Tour Travel. So, just pick up your phone or send e-mail to contact us!
bobby kyran trans CONTACT US

SITUS RESMI KYRAN TRANS ( SEWA KERETA MURAH )
http://www.kyrantrans.com
http;//www.sewakeretamurah.com
OFFICE PHONE
022 – 92475958
HANDPHONE
+6281 312 767 300
+6281 573 307 300
BLACKBERRY PIN
73 DC 15 F1
WHATS UP
+6281 809 692 300
OFFICE KYRAN TRANS ( SEWA KERETA MURAH )
JL. NYENGSERET NO 81 ( BANDUNG WEST JAVA – INDONESIA )
TERIMA KASIH

Unknown said...

Sis, boleh email i no supir? my email add is zetahalim@yahoo.com. TQ.

trip bajet ke bandung said...

Salam...numpang duduk akak :)
Jom pegi bandung 235rm per person for 4day 3 night (*included hotel and transport)

Tentative Program
Day1
*Tiba kat Bandung
*Pasar Baru trade center
*Lunch & Check in Hotel
*Toko Tiga ( Branded Jeans )
*D'fashion factory outlet kain potong
*Membeli-belah di Factory Outlet
At Jalan Riau (Heritage,Cascades,The Summit, For Men, The Stamp,Terminal Tas, dan The Secret )
*Dinner dan kembali ke Hotel

Day2
*Gunung Tangkuban Parahu
*Ciater Hot Spring
*Kebun Strawberry and tea park
*Membeli-belah di di Rumah Mode & Cihampelas Jeans Centre
*Membeli-belah di Jalan Dago (Grande, Episode, Edward Forrer, gossip,level, etc)

Day3
*kawah putih crater/trans studio indor themes park
*rumah kain sulam kat taman kopo
*cibaduyut-shoes and jacket leather original
*factory outlet area riau street macam the secret, heritage,oases, etc

Day4
*check out hotel
*Oleh-oleh Bandung (cake Lapis, Brownies, Kartika Sari and Amanda)
*paris van java shopping mall
*Airport transfer

Hotel facilities:
- Ac
- Free Hot spot / wi fi
- Cable-Tv
- Breakfast
- Hot & cold water
- Free parking

transport facilities:
- bole di gunakan dari pukul 8 pagi hingga pukul 10 malam
- include petrol / minyak
- include parkir
- include driver berpengalaman dan bisa bahasa melayu


Term and condition
*included transportation for 4day3night type kereta 7seater all included
*included 3 room deluxe ~king bed size hotel 3star also include free buffet breakfast
*rate is not included entrance fee
*Tentative bersifat Free & Easy, program boleh diubah mengikut keadaan semasa
*rate 6 pax~235rm per person
kalau 4 pax~275rm per person
kalau 2pax~395rm per person
*not included lunch and dinner
*not included ticket flight and airport tax
*we dont need deposit~all payment at last day in bandung

sila contact kami tuk sebarang pertanyaan di :

Call +62 88 1205 7848 (Mohd Irsan)
Whatsapp / LINE +62 838 2178 9103
Email : touramanahbandung@yahoo.com
Bandung-indah.blogspot.com
facebook.com/bandungamanah
Bandung Amanah Tour & Transport

Unknown said...

Asalamualaikum, Natasha, my name is Puan Hilary. Thankyou for sharing your Bandung experience,,,I will be visiting Bandung for the first time In Shaa Allah next week or so, I would appreciate it if, you can give me the Supir/driver's contact number. You can email me at :- gbabylynx@gmail.com I am also wondering whether u know of anyone who is looking for a travelling companion to Bandung as I will be travelling alone,,,thankyou again and I hope to hear from you as soon as you are able,,,:) Wasalam