Tuesday, March 12, 2013

Conference di IRC, Bangkok dan melawat Chulalongkorn University

Alhamdulillah,  sempat juga hadir untuk pembentangan kertas kerja yang bertempat di Bangkok baru-baru ini. Seminar ni dianjurkan oleh sebuah universiti swasta di India dan saya tertarik hati untuk submit paper disebabkan :-

1. Yuran seminarnya yang agak murah
Jika dibandingkan dengan seminar lain, yuran berjumlah USD200 ni agak reasonable memandangkan ianya international conference.

2. Prof. Michael Pitt sebagai speaker jemputan
Prof. is a good friend of my SV and he used to be his SV before. He is FM's expert that based in UCL, London dan banyak adakan research collaboration dengan UM dalam bidang Facilities Management. Sepatutnya, saya supposed to meet him in a group discussion bersama student2 lain di bawah Dr. Syahrul di FAB last November, namun sayangnya saya tak berpeluang hadir kerana saya terlibat dengan workshop Dr OT di Johor Bharu pada tarikh tersebut. Jadi, I really looking forward to meet him at this Bangkok conference.

3. Accepted papers terus diterbitkan ke dalam jurnal antarabangsa, bukan proceeding biasa
Even jurnal tersebut is a Non ISI/Cited, tapi memadailah ianya peer-reviewed dan buat permulaan, ianya sudah cukup ok bagi saya.






Peserta Malaysia yang hadir ke seminar ni jika tak salah kiraan saya ada 6 orang; selain dari kami berdua dari UiTM, dua orang dari USM (Penang dan Kubang Kerian), seorang dari Segi College, seorang dari MMU Cyberjaya. Overall, organizer ni ok juga la, alhamdulilah makanan halal disediakan (bukan sekadar sayur-sayuran aje macam di Korea dulu) dan tempat agak strategik. Yang tak ok tu adalah sikit-sikit, adatlah pergi mana-mana conference, mana ada yang fully perfect kan. These are the photos:

Sebelum bermulanya welcome address speech

Tekun barisan hadapan mendengar..walhal belum ada apa-apa speech pun kat depan..hehehe

The speakers and the organizers

Ucapan aluan dari Prof. Michael Pitt

Sessi perlancaran jurnal yang diterbitkan

Disebabkan space kecil dan peserta ramai, jadi sesi bergambar dipecahkan kepada 3 kali take. Saya join untuk take pertama.

Bersama PM Haliza dari USM Kubang Kerian dan seorang peserta dari India

Foto kenangan bersama Mr Jamil (USM Penang) dan PM Haliza (USM Kubang Kerian)

Sembang-sembang dengan Prof. Pitt. Di sebelah saya tu adalah supervisee beliau, Ruhul, dari UCL

Lunch time!Sangat sedap lunch di sini dengan Muslim and Indian food

Khob kun ka!! Cafe ni terletak di tingkat 7, tower wing at First Hotel

Having a serious discussion, guys? :) Next to Husrul is from MMU Cyberjaya, and next to Mr Jamil is from Segi College (oh i forgot their names, apologise me)




Jurnal and certificate is given after the presentation

With Erny and Bachtiar from Solo, Indonesia

Sementara masih berada di Bangkok, jadi kami decide untuk melawat Chulalongkorn University since lokasinya tak terlalu jauh dari hotel yang kami stay. Environment di dalam kampus ni sangat tenang dan mendamaikan, jauh dari kesibukan dan tiada kesesakan langsung berjalan-jalan di dalam kampus ni. Sempat juga melawat museum di sini and for your info, universiti ni dah wujud sejak 9 dekad yang lalu! I must say that they conserve their buildings in a very very good way. Salute!




Di hadapan CU Museum



Direction di dalam kampus

Di dalam museum - exhibit several researchers' works



Gambaran lukisan CU universiti ini dari university's park / taman




Di hadapan CU's bookstore - souvenir CU banyak dijual di sini


 So, till then, next entry in Sha Allah akan saya update berkenaan tempat-tempat menarik di sekitar Bangkok. TQ for reading this entry :)






 

No comments: