Sunday, August 5, 2012

Seoul, Korea 3: Gimpo to Jeju Island !


Dah sebulan lebih balik, baru nak sambung lagi entry gi Korea ni. Maafkan saya, banyak pula terlupa tempat jejakan.  Kalau based on last entry tu, saya stop kat Nami Island kan. After Nami, the next day tu kami kena gerak ke Gimpo Airport pula untuk ke Jeju Island, where the conference is held. Sebelum gerak ke Gimpo, harus singgah CoffeeMama, coffee shop kegemaran saya for breakfast, yang hanya terletak berdepan sahaja dengan our stayed hotel. Hari-hari memang singgah sini, tahu kenapa? Satu sebab bread di sini best sangat2, sebab kedua tak berani sesuka hati makan kat restaurant yang served korean food, walaupun street yang saya duduk tu memang famous dengan korean food restaurants. So, no choice...and sempat lagi bergambar dengan staff CofeeMama.

Coffeemama
Friendly staff of Coffeemama

Having my last b/fast at Namdaemun

Bus route from Myeongdong/Namdaemun to Gimpo Airport

Dari Myeongdong ke Gimpo, kami naik bas route no. 6001. Banyak direct flight dari Gimpo untuk ke Jeju, in fact every hour ada. We have book EastarJet through online sewaktu kat Malaysia lagi and its quite a cheap fare. For those of you yang berhasrat nak book flight ni,  ada satu bahagian tu you have to fill in your Alien Registration No. (ARN).  After striving hardly thinking what is that, since our booking turns failure, at the end, Malaysians actually not required to fill in that ARN.  It's for Americans, I guess so. So, you can skip that ARN part and just proceed your online booking.


Perjalanan dari Gimpo ke Jeju memakan masa 1jam setengah dan we all sempat alas perut makan Shrimp Burger dan Squid Burger, at Lotteria, famous local fast food in Korea. So lambat to know about Lotteria..aduhai..


At Gimpo Airport :)

Eastarjet counter


Golfwears sale at Gimpo
Lotteria burgers

when the food is ready, this gadget blinks, go & get your food at counter

Squid and Shrimp burger. Makan sekarang.

I love the way they innovate things even for woman business like this 

Sampai di Jeju Airport, cari bas route pula nak ke area Seogwipo, iaitu hotel area yang kami book dan perjalanan makan masa 1 jam dari Jeju Airport ke sana. We all stay at Hotel Little France, located in the middle of Seogwipo town. Rate lebih kurang RM206 per night, we've booked through Agoda.

Sampai Seogwipo pun dah lewat petang, jadi malam tu have a sightwalk at the town. Jadi, apa je yang ada di Jeju island ni? Kalau you all pergi via travel agent, biasanya travel period kalau inclusive dengan Jeju ni akan makan masa lebih dua hari dari package ke Seoul sahaja. Walaupun Jeju ni kecil pulaunya, tapi, kat sini ialah heaven place for golfers. Dan, ada banyak interesting places di Jeju ni. Jadi next entry, saya khaskan tempat-tempat yang harus explore bila ke Jeju ya.

View of Little France Hotel
View of Little France Hotel
View of Little France Hotel

Seogwipo town


 Evisu shop


Jalan-jalan di Street Food, Seogwipo, Jeju

14 comments:

Anonymous said...

Salam, kite nak tanya, apa nama dan lokasi restoran yg jual samal tumis sotong tu? kite akan ke sana bulan november ni sdan masih lagi mencari2 kedai makanan yg direkomendasi oleh muslim traveller. -Marwan

Natasha said...

Salam Marwan...tq sebab drop by di sini ye. Sebenarnya, saya pun tak tahu nama restoran ni sebab tak faham signboard, mostly restoran di korea semua guna bahasanya sendiri. Tapi, saya boleh bantu dengan bagi lokasi & description kedai ni. Restoran ni kat Jeju Island, di tengah2 bandar Seogwipo, betul2 berdepan dengan hotel Little France...kat entrance signboard dia hanya ada gambar octopus :).

Natasha said...

kalau Marwan tak ke Jeju dan hanya ada di sekitar Seoul, better pergi area Itaewon (byk dish Arabian) atau area Inha (kalau nak rasa makanan Korea halal). Maybe u blh mohon bantuan receptionist hotel untuk recommend restoran berdekatan mana yg hanta serve fish shj atau octopus shj, without gol-ji (meat). Selamat bertravel...bestnya!

Unknown said...

salam nak tnya lah klau 2 hari kat jeju rs sorg dlm berapa..trma ksh

Natasha said...

Salam Roha..! Thanks sebab drop by di sini. Since dari KL takde direct flight ke Jeju, jadi flight tu dua kali tukar. KL-Seoul around Rm1600 pergi/blk, then Seoul-Jeju rm300 pergi/blk. Flight ke Jeju banyak dari seoul(gimpo), setiap sejam depart. Hotel pun ok, bajet dlm rm200 semalam. Total flight + hotel seorang dlm RM2100 (tak campur makan/minum) :) harap ini membantu ye :)

Anonymous said...

Salam,

nak tya, amek flight ape ek ke jeju tu? booking on9 ke beli trus kt gimpo airport?

Natasha said...

Saya naik flight EastarJet untuk ke Jeju dari Seoul (Gimpo airport). Boleh beli online dulu atau beli terus dari kaunter. Flight lain untuk ke Jeju - JejuAir.

Unknown said...

natasha...dari myeongdong nak ke gimpo berapa lama naik bus ?? ada subway x ? lebih kurang berapa KM ??

Natasha said...

Salam Akmal. Seingat saya, bas dari Myeondong ke Gimpo Airport makan masa lebih kurang 1 jam setengah atau lebih. Better tunggu 3 jam lebih awal di bus stop sebab lama juga kami tunggu bas tu (ingat ye nombor bas 6001). Subway ada, tapi perjalanan lebih jauh, sebab pit stopnya lebih banyak. Jadi, tak nak ambil risiko tertinggal flight, jadi rasanya better naik bas :)

Unknown said...

terima kasih natasha..sy baru je blk dari sana..jeju mmg cantik sgt..termimpi2 je..hehe

Unknown said...

terima kasih natasha...huhu sy br je blk dr sana..jeju mmg sgt best..cntik sgt pemandangannye..xrugi pergi

Natasha said...

@Roha..wahhhh baru balik dari Jeju ye? Best kan?? Mmg cantik pulaunya dan kami pula termimpi-mimpi octopus pedas tu..yumm yumm!!

Unknown said...

aah..br je pegi sana 4/2 - 10/2 tapi pegi 2 hari je kat jeju..mcm xpuas hr lain gi area seoul + nami + Pyeongchang Trout Festival +Daegwallyeong Sheep Farm+ Daegwallyeong Samyang Ranch
Petite france tmpt ni semua cantik sgt..lg2 musim sejuk..hehe..

Eppel said...

Salam natasha..nak tanya range harga makan dekat restoran fried octopus tu berapa?