Friday, June 18, 2021

MY CONFERENCES' LIST AND EXPERIENCE

Tiba-tiba rasa nak menulis semula. Sejak ada instagram, memang blog ni dipandang sepi sebab kalau dulu blog ni la our sharing for pictures dan bebelan. But eversince facebook muncul, dan ada pula instagram, dan seperti yang kita tahun manusia lebih suka melihat gambar dari membaca celoteh , so, I have neglected my blog for so long. A recent conversation with my colleague about journal writings buat saya teringat yang saya sebenarnya ada blog ni yang kerap share tempat-tempat conference yang saya attend sejak saya join UiTM. Yes, my publication journey asalnya bermula dengan conference walaupun diselang-selikan dengan journal (masa tu tiada knowledge tentang indexed journals), maka,  saya bermula dengan conference presentation. The advantage is - boleh jalan-jalan ke tempat yang menarik (walaupun banyak duit habis LoL), dapat networking with other researchers, knowledge sharing (skemanya) and potential collaboration of course. So untuk posting pembukaan semula blog ni, saya nak share antara tempat-tempat yang saya pernah join conference sejak sebelum dan selepas saya join UiTM. Semoga perkongsian ini juga menjadi inspirasi for my PG students, as a good start for you guys to be active in publications. Saya start dengan tahun 2008 ye 


1.  MiCRA, June 2008 - IIUM Gombak 

Ini la pertama kali saya attend conference yang saya register sebagai presenter. You can imagine betapa nervous saya masa tu. Tapi confident terlebih walau dalam dewan tu ramai foreigner hahaha Saya masih bergelar PG student. Tapi masa ni saya dah submit thesis dah, tinggal nak try publish paper in conference. Kat sini la saya kenal few researchers yang sama-sama study POE iaitu Dr Nik Elyna (waktu tu Lyn baru buat master) dan saya juga kenal Dr Abdul Lateef Olanrewaju (pun masa tu dia sedang buat master). After few years, kami jumpa semula bila Lateef buat PhD kat UTP, Lyn pula jumpa kat UM masa saya sambung PhD dan Lyn juga pensyarah UM, merangkap internal examiner saya..hehehe..siapa sangka kan? itulah kelebihan attend conference ni, dapat built up networking..

(WILL SHARE PICTURE LATER)


2. SENVAR + ISESEE (Disember 2008) - Shah Alam

 The first conference saya join selepas menjadi akademia. Masa saya nak submit paper, saya berbelah bagi sebab sejujurnya saya tak sempat nak write up awal. So paper saya accepted tapi diletakkan as late papers (hihihi) memang salah saya la sebab hantar lambat. Faham organiser mesti dah arrange papers for proceeding purposes kan.. Lokasi seminar ialah di FSPU Shah Alam (my beloved alma mater) dan seingat saya, waktu present paper ni saya sedang sarat juga mengandung anak kedua. I met my schoolmate masa ni , sis Farrah Zuhaira (if you are reading this, please drop your comment sis hahaha ...macam la tak jumpa kat instagram hihi)

(WILL SHARE PICTURE LATER)


3. 3rd ICPE (Disember 2008) - Penang

Next, bulan yang sama, saya join ICPE. Sebenarnya saya silap join conference 😆  sebab waktu tu ada lagi satu conference organised by USM juga under School of Housing. Tapi takpelah dapat je publish dan happy je sebab makan best, tempat best. apa aje yang tak best bila pi Penang, ye tak? 

(WILL SHARE PICTURE LATER)


4.  Fifth Construction in the 21st Century (CITC), (May 2009) - Istanbul, Turki 

This is conference luar negara pertama yang saya attend. Happy tak terkata dan nervous. Saya tak ada research grant, tapi masa ni UiTM ada peruntukan dana membentang kertas kerja ke luar negara, saya cuba mohon dan dapat peruntukan. So peruntukan tu cukup-cukup untuk bayar flight dan penginapan selebihnya saya guna duit sendiri (korek tabung ayam 😅). Meriah masa conference ni sebab ramai geng FSPU - ada Dr Ruby, Dr Sham, Dr Yan Kak Jeng bff ku sejak dari dalam perut ibu, Dr Zan, & Datin Mimah of course. Dah sampai Istanbul takkan la tak berjalan tapi sebab bajet apa yang ada je, so, tidak la merata sangat pergi. Malas nak share balik gambar banyak2 , hihi tapi kalau nak tengok, ada je kt IG highlights dan my fb.

(WILL SHARE PICTURE LATER)


5.  SIBE, (November 2009) - Bandung, Indonesia

(WILL SHARE PICTURE LATER)


6. 2010 - Paris, France

(WILL SHARE PICTURE LATER)


7. ICCSH, February 2011 - Singapore

(WILL SHARE PICTURE LATER)


8. AcE-Bs, June 2011 - Bandung, Indonesia

(WILL SHARE PICTURE LATER)


9. ICEMT, June 2012 - Jeju, South Korea

(WILL SHARE PICTURE LATER)


10. IRCSHDM, March 2013 - Bangkok, Thailand 

(WILL SHARE PICTURE LATER)


11. IBCC, Nov. 2013 - KL

(WILL SHARE PICTURE LATER)


12. AicE-Bs, February 2014 - Berlin, Germany

(WILL SHARE PICTURE LATER)


13. ICSEBS, November 2014 - Bali, Indonesia

(WILL SHARE PICTURE LATER)


14. IBCC, March 2016 - KL

(WILL SHARE PICTURE LATER)


Tahun 2016 adalah last saya pergi conference dengan membentang conference paper. Selepas tu sehingga tahun ini, saya attend conference atas tujuan inovasi atau dipanggil exhibition seminar. jadi pembentangan lebih kepada poster dan produk.

No comments: