Saturday, June 12, 2010

Travel to Paris, France

Since semalam sudah menyelitkan perihal berkoferens di bangunan Unesco, jadi entry ni saya khaskan untuk tempat-tempat yang saya lawati di sekitar kota Paris. For those of you yang maybe tercari-cari interesting places to visit in Paris, this might helps.


Saya menginap di Ibis Hotel, yang letaknya lebih kurang 15 minit berjalan kaki ke bangunan Unesco. Sesampai aje di hotel, sempat suami ke open market berdekatan, to get some fresh fruits and bread for us. Saya tak ikut dia ke market, saya berehat saja di hotel, kepenatan setelah 24 hours travel dari KLIA.





Menginap di sini sepanjang menghadiri seminar..






1. Eiffel Tower

Kami naik metro untuk ke area Eiffel Tower. Sebenarnya lebih cantik untuk lihat pemandangan tower ni di waktu malam, tapi disebabkan masih siang, jadi, kami tak lepaskan peluang untuk berjalan-jalan di sekitarnya. Survey-survey dulu.







Last day at Paris...sempat lagi bergambar

And, view Eiffel Tower waktu malam..cantik! Tapi rasa macam overrated pun ada juga. Sebab tower ni dah berkarat-karat....but afterall, it still magnificient. We manage to go up until second level..untuk lihat pemandangan kota Paris dari atas tower pula.

View kota Paris dari second level Eiffel Tower

Light show

Light show at every 5 minutes


2. Arc de Triomphe

Rasanya tak sah kalau tak ke sini..the famous arch called Arc de Triomphe. Every monument mesti ada historynya..Arch ni terletak di tengah-tengah jalan. Kalau nak bergambar kena hati-hati, cari position yang elok sikit, jangan main redah je berdiri tengah jalan, kena langgar baru tahu.









3. Notre dame

Di sini terdapat old church called Grand Cathedral. Kalau nak cari souvenirs, di area Notre Dame ni quite reasonable juga harganya. Saya beli painting drawings, that mostly banyak gambar kota Paris. Balik rumah, saya framekan...nice!


Agak windy juga ketika ini





4. Pampidou

Dari belakang Pampidou..you will see that the services is placed outside of the building

View Pampidou dari hadapan


5. Musee de louvre





6. Moulin rouge

Red light district pun nak pergi. Terjejas sudah imej sopanku. Apa nak buat, ikut aje lah golongan adam yang memang melonjak-lonjak nak ke sini. Tapi, "wanita-wanita merah" tu tidak terpamer di siang hari...#GuysWillAlwaysBeGuys





6. La Defense






7. Disneyland Park

Serius terasa seperti umur 5 tahun bila jejak di Disneyland. InsyaAllah, ada rezeki, saya nak bawa anak-anak pula ke sini.
















Spot me!


Ok, itu sahaja cerita di Paris. Till we meet again !

No comments: